Lidé často bydlí jinde než na adrese svého trvalého bydliště. Jak docílit toho, aby nebylo nutné jezdit na oficiální adresu jen kvůli vybírání schránky? Přesně k takovému účelu slouží takzvaná doručovací adresa, kterou lze na úřadech poměrně snadno vyřídit. Kromě ní ale existuje ještě několik dalších možností. Jaké to jsou a která z těchto možností pro vás bude nejvhodnější? Pojďme se na to společně podívat.
Změnu doručovací adresy vyřídíte na obecním úřadě
Protože je bydlení mimo trvalé bydliště v ČR velmi rozšířené (často k tomu dochází například po stěhování do Prahy), reagují na tuto skutečnost i úřady. Oficiálně je proto možné nahlásit svou doručovací adresu, a to na obecním úřadě v místě trvalého pobytu. Informace pak bude zahrnuta v informačním systému evidence obyvatel a všechny písemnosti od státních institucí pak budou automaticky směřovat na uvedenou doručovací adresu.
Stačí vyplnit formulář se žádostí a ten při podání podepsat před zaměstnancem úřadu (při jiném než osobním podání musí žádost obsahovat ověřený podpis). Formulář lze samozřejmě odeslat i přes datovou schránku. Podání žádosti o změnu doručovací adresy je zdarma.
U České pošty je možnost využít dosílku
Další možností je řešit situaci u České pošty. Ta nabízí službu s názvem Změna místa dodání (Dosílka). Za poplatek 200 Kč měsíčně vám při využití této služby bude pošta automaticky přeposílat zásilky na jakoukoliv adresu, kterou při sjednání služby uvedete. Cena se však může ještě navýšit, protože neobsahuje příplatek za doslání balíku nebo zásilek s označením křehké a neskladné.
Služba se tak vyplatí hlavně v případě, kdy máte trvalé bydliště daleko a chcete si být jistí, že nezmeškáte žádné důležité psaní.
Kromě toho lze dosílku sjednat i jednorázově na konkrétní dopis či balík, například pokud najdete ve schránce oznámení o pokusu o doručení a budete si chtít zásilku přeposlat na aktuální adresu.
Další možností je využít službu s názvem Změna ukládací pošty pro všechny došlé zásilky (neboli Odnáška zásilek nebo Výhrada odnášky). Ta spočívá v tom, že se všechny vaše zásilky automaticky přepošlou na požadovanou poštu. Výzva k vyzvednutí ale bude doručována stále na původní adresu a jiné upozornění o příchodu nové zásilky pošta neposílá. Dopis či balík tak na vás budou sice čekat na nejbližší poště, vy se o tom ale nemusíte dozvědět. Na druhou stranu je služba Výhrada odnášky zdarma.
Změnu doručovací adresy lze řešit i “datovkou” nebo P. O. BOXem
Další možností je zřídit si na poště vlastní schránku, neboli P. O. BOX. Do ní je možné ukládat nejen zásilky posílané přímo do boxu, ale i na adresu trvalého bydliště.
Pokud byste se chtěli papírovým dopisů vyhnout úplně, nabízí se možnost zřídit si datovou schránku. Tu budete moci spravovat odkudkoliv a nebudete se tak muset obávat, že se k oznámení poslanému běžnou cestou nedostanete.
O změnu doručovací adresy můžete požádat i firmy
Rozdílnou doručovací (neboli korespondenční) adresu evidují například i banky, dodavatelé energií a jiné firmy. U nich stačí změnu vyřídit přes danou infolinku nebo webovou stránku – u většiny dodavatelů energií je možnost změnit tyto údaje online ve svém osobním účtu.
Změna doručovací adresy je při stěhování tím nejmenším problémem
Pokud vás v blízké době čeká stěhování (ať už stěhování po Praze nebo jinde), změny adresy se nemusíte bát. Doručovací adresa je již zavedený pojem a s jejím vyřízením nebývají problémy. Pokud navíc samotné stěhování svěříte ověřené stěhovací firmě, nebudou vás při řešení administrativy vyrušovat jiné myšlenky – například o tom, jak přestěhovat pračku.