Stěhování s sebou přináší celou řadu změn. Jednou z nich bývá i změna oficiální adresy – neboli trvalého bydliště. Častokrát přitom přehlášení lidé odkládají, protože se obávají “papírování” a toho, že by změnu někde zapomněli nahlásit.
Díky centrálnímu registru obyvatel je však změna trvalého pobytu jednodušší než dříve. Při nahlášení nové adresy se údaj automaticky přenese i do většiny dalších systémů státní správy (například na živnostenský nebo finanční úřad), takže ve většině případů již není potřeba jednotlivé úřady obíhat po vlastní ose.
Do registru obyvatel mají přístup i další instituce, jako jsou banky nebo pojišťovny. Ty si vaše údaje o trvalém pobytu také upraví automaticky.
Změna trvalého bydliště se často propíše automaticky
Stručně řečeno, změnu bydliště nemusíte nahlašovat tam, kde instituce či firma čerpá informace z registru obyvatel. Jde například o již zmíněné banky, pojišťovny a většinu orgánů státní správy.
V případě, že u pojištěnce došlo ke změně (…) trvalého pobytu, popřípadě adresy pro doručování, a tuto informaci nemůže zdravotní pojišťovna čerpat ze základního registru obyvatel (…), je pojištěnec povinen změnu nahlásit do 30 dnů přímo zdravotní pojišťovně.
Z webu Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra
Povinnost nahlášení změny u pojišťovny tak platí pouze v případě, že se informace o vás v základním registru obyvatel z nějakého důvodu nenachází.
Vaši aktuální trvalou adresu se dozvíme automaticky ze základních registrů státní správy. Nemusíte nám tak o změně dávat vědět. Jakmile údaje aktualizujeme, pošleme vám o tom zprávu do internetového bankovnictví a mobilní aplikace.
Z webu Airbank
Stejné pravidlo platí i u bank.
Stále existuje několik míst, kam změnu bydliště musíte sami nahlásit
Ačkoliv jsme již zmínili, že v rámci centrálního registru spolu jednotlivé části státní správy komunikují, existuje několik výjimek, u kterých stále platí povinnost změnu trvalého pobytu nahlásit. Takovou výjimkou je pobírání jakýchkoliv dávek od státu – a to sociálních dávek, podpory v nezaměstnanosti nebo třeba důchodu. Osoba pobírající důchod musí změnu bydliště nahlásit ČSSZ, při pobírání podpory v nezaměstnanosti nebo sociálních dávek je třeba informovat Úřad práce (osobně, poštou nebo elektronicky).
Aktuální informace doporučujeme ověřovat na oficiálních vládních stránkách v sekci Změna trvalého pobytu.
Máte auto? Čekají vás další povinnosti
Na majitele motorových vozidel čekají při změně trvalého pobytu další povinnosti. Na Registru vozidel musí požádat o vystavení nového technického průkazu. (Řidičské průkazy již bydliště neobsahují, vyměňovat se proto kvůli nové adrese nemusí.)
Také je třeba u pojišťovny vyřídit novou Zelenou kartu. Údaje v Zelené kartě, včetně adresy, se totiž vždy musejí shodovat se skutečností.
Změnu bydliště nezapomeňte nahlásit v práci nebo u lékaře
Dále také změnu trvalého pobytu budete muset nahlásit všude tam, kde nejsou napojeni na státní registry. Půjde například o záznamy:
- V zaměstnání
- Ve školách a školkách
- U lékaře
- U dodavatelů energií (elektřiny, plynu, apod.)
- U dodavatelů jiných služeb – například u telefonního operátora, poskytovatele internetu, pro televizní předplatné nebo předplatné novin a časopisů
- V obchodech a e-shopech
Změna trvalého bydliště nemusí být komplikovaná
Pokud vám změna trvalého bydliště přijde příliš složitá, existuje ještě možnost změny doručovací adresy. V takovém případě si nemusíte měnit doklady a trvalá adresa zůstává stejná; mění se pouze adresa, kam vám bude chodit pošta.
A rozhodnete-li se své trvalé bydliště skutečně změnit, nezapomínejte na to, že v tom nemusíte být sami. Například se stěhováním vám může pomoci profesionální stěhovací firma – při pohledu do ceníku stěhování možná zjistíte, že se vám vyplatí přenechat starosti se stěhováním na jiných a řešit jen věci, které jsou skutečně důležité.