Paní Zita Kabátová v roli paní Opatrné ve filmu Kulový blesk pronese jednu zásadní větu, která plně vystihuje to, co si lidé o stěhování myslí: „Lepší je vyhořet!“ Umíte si představit tu hrůzu, když vám vyhoří byt? Porovnávat stěhování s hořícím bytem je sice trochu nadnesené, ale pokud si jej sami zkomplikujete, může toto tvrzení nabývat reálné platnosti. Jak si počínat, aby bylo stěhování co nejméně stresující, a aby to byla spíše pohoda, než problém?
Vybírejte vhodný termín – jestliže si nemůžete příliš vybírat roční období či měsíc, nedá se nic dělat, ale i v takových situacích máte většinou na výběr alespoň den v týdnu. Zorganizujte to tak, že si vezmete volno od středy do neděle, a přestěhujete se ve středu. Zbývající čtyři dny by vám měly stačit na zabydlování bez stresu a shonu. A co se týče měsíců v roce, nejvýhodnější je vždy stěhování na jaře či na podzim, kdy není ani příliš velké horko, ani zima. Ideálními měsíci jsou květen a první polovina června a pak poslední týden v srpnu a celé září.
Odpočívejte a zase odpočívejte – svěřte stěhovákům co nejvíce úkonů, přenechejte jim tu největší dřinu, protože vy potřebujete v první řadě odpočívat. Zaměřte se zejména na precizní zabalení věcí a na vyřízení všech administrativních úkonů, protože ty za vás stěhováci vyřizovat nebudou. Balte věci v předstihu, alespoň pěti týdnů, každý den třeba jen jednu krabici, tím nebude vaše práce monotónní, nebudete ji odbývat a hlavně na to budete mít dostatek času.
Rozdělte úkoly – jestliže jeden člen domácnosti nestíhá, padá únavou a vykonává většinu pracovních činností, aby zajistil co nejjednodušší stěhovací proces, a ostatní čtyři lidé v domácnosti pro to nehnou ani prstem, tak to je špatně. Najděte si chvíli, kdy si všichni sednete ke stolu, vezmete do ruky propisku a poznámkový blok, a rozdělíte navzájem úkoly a zejména zodpovědnost za dílčí segmenty přípravných prací.